חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בכל הקשור לזכויות שלכם – ידע הוא כוח: למה זכאים אנשים שחוו רשלנות רפואית?

קרדיט לתמונות PIXABAY

גם רופאים הם בני אדם, ולפעמים הם טועים. לרוב הם עולים על הטעות בזמן ופועלים כדי לתקן אותה, אך לפעמים נגרם נזק למטופל בשל אותה טעות, וזו כבר נחשבת רשלנות רפואית. מה זה אומר? האם אדם שחווה רשלנות רפואית זכאי לפיצויים? ומה הליך התביעה כולל? תשובות לשאלות אלה ועוד, בהמשך המאמר.

מהי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית מוגדרת ככזו כאשר רופא (או כל אדם העוסק במקצוע רפואי) נותן שירות רפואי לאדם אחר ומבצע טעות לא סבירה ולא לגיטימית, בעקבותיה נגרם נזק למטופל שלא היה נגרם אלמלא הגורם המטפל נהג כפי שנהג. מידע על רשלנות רפואית תוכלו לקבל מעורך דין או דרך האינטרנט.

נפתח בדוגמה, אדם מגיע למיון ומדווח על כאבים בחזה. הרופא בודק אותו בדיקה שטחית, נותן לו טיפול תרופתי ומשחרר אותו הביתה. מאוחר יותר באותו היום האדם חוזר למיון ומקבל התקף לב. במקרה הזה, הרופא לא עשה את כל הבדיקות החיוניות להערכת מצבו של המטופל, ואם היה עושה כך אולי היה מגלה חשד להתקף לב ולא שולח אותו הביתה- לכן מדובר ברשלנות רפואית.

מתי אפשר להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית?

חשוב לדעת שלא עבור כל טעות של איש צוות רפואי אפשר להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית. לפני שרופא או איש צוות רפואי מעניקים טיפול או מבצעים בדיקה, עליהם להסביר את הסיכונים הנלווים לכך. למשל, לפני ביצוע ניתוח הצוות הרפואי צריך להסביר למטופל מה עלול לקרות במהלכו או אחריו, כדי שהמטופל ידע את כל הסיכונים הכרוכים בו. יש עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית במקרים בהם ניתן להוכיח כי הנזק נגרם כתוצאה מהתנהלות לא תקינה של הצוות, כמו אי-מסירת מידע רלוונטי או  אי-קבלת הסכמה לביצוע הליך רפואי מהמטופל או מי מטעמו.

שלבי הליך תביעה בגין רשלנות רפואית

אם החלטתם להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית, ישנם מספר שלבים שעליכם לבצע:

  1. איסוף כל המידע הרפואי הקשור לטיפול מהרופא או מהמוסד בו קיבלתם את הטיפול הרפואי. מסמכים אלה צריכים להוכיח כי התקיימה רשלנות רפואית, נגרם נזק בריאותי וקיים קשר ביניהם.
  2. קבלת חוות דעת מרופא מומחה בתחום בו התבצעה הרשלנות, אשר מציג כי אכן הייתה רשלנות רפואית ומהו היקף הנזק.
  3. הגשת התביעה לבית משפט – תביעה עד לסכום של 2.5 מיליון ₪ תוגש לבית משפט השלום. תביעה מעל סכום זה תוגש לבית משפט המחוזי.
  4. בדיקת סיום ההליך – שלב זה מתבצע על ידי משא ומתן ישיר בין שני עורכי הדין או הצעת פשרה על ידי בית המשפט.

לרוב ההליך ייקח בין שנתיים לשלוש, אך ככל שהנזק חמור והרשלנות גבוהה, כך יתקצרו זמני ההליכים.

חשוב לדעת כי על תביעה בשל רשלנות רפואית קיימת תקופת התיישנות של שבע שנים, כלומר אפשר להגיש תביעה עד שבע שנים מיום המקרה.

מה הזכויות של אדם שחווה רשלנות רפואית?

אם חוויתם רשלנות רפואית, אתם זכאים לבקש מהרופא המטפל או מהמוסד הרפואי בו קיבלתם את הטיפול הלקוי את כל המסמכים הנוגעים אליכם, ובפרט למקרה המדובר. אלה יעזרו לכם לבנות את התביעה בגין הרשלנות הרפואית ולהוכיח כי אכן התקיימה. נוסף על כך, אתם רשאים לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בסוג תביעות זה, ולקבל ממנו שירות וסיוע לאורך כל הליך התביעה. אם בית המשפט קבע כי אכן התקיימה רשלנות רפואית, אתם זכאים לפיצויים בגין הנזק מטעם הרופא או המוסד הרפואי שנקבע כאשם.

סוגי רשלנות רפואית

בית המשפט בישראל הגדיר שלושה סוגים של רשלנות רפואית:

  1. התרשלות בטיפול הרפואי עצמו – אי ביצוע של כל ההליכים והבדיקות הדרושים לפי דיווח מצבו של המטופל.
  2. התרשלות בשל היעדר הסכמה מדעת – כאשר הרופא המטפל לא קיבל את הסכמת המטופל לביצוע הליך רפואי.
  3. פגיעה באוטונומיה – אי מסירת מידע רפואי רלוונטי למטופל.

חשוב להכיר את כל סוגי הרשלנות הרפואית, כדי להבין אילו חומרים רפואיים צריך לאסוף לצורך הגשת התביעה.

לסיכום

אם אתם חושבים שקיבלתם טיפול רפואי לא מספק, כדאי שתבדקו האם הוא עונה על ההגדרה של רשלנות רפואית. לא כל טעות פירושה רשלנות, אלא רק אם קיים קשר בין הטעות שנעשתה לנזק שנגרם, ואולי מגיעים לכם זכויות ופיצויים. בריאות שלמה.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן