חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דפוס חוזר: ערב המחווה לבתי הדפוס החלוציים בשכונת מונטיפיורי

עיריית תל אביב- יפו תקיים ביום רביעי, 12.7, בשעות 22:00-18:00, אירוע בסימן דפוס, קליגרפיה וטיפוגרפיה עברית כמחווה לבתי הדפוס החלוציים בשפה העברית, שהעניקו את שמם לרחובות הוותיקים של שכונת מונטיפיורי בעיר.

עיריית תל אביב- יפו פועלת למען העסקים ויוזמת, כבכל שנה, פרויקטים משמחים עבור בעלות ובעלי העסקים. השנה, העירייה בשיתוף העסקים בשכונת מונטיפיורי ואמנים ואמניות מרחבי העיר, תקיים ערב בסימן דפוס קליגרפיה וטיפוגרפיה עברית כמחווה לבתי הדפוס החלוציים בשפה העברית, בשכונה.

האירוע יכלול מייצגים, תערוכות ויריד אמנים ואמניות, ויתרחש ברחובות: בית שמאי 9, בן אביגדור, טברסקי, שונצינו 8 (בתוך תיאטרון תמונע), בית אלפא ותושיה, למען תושבות ותושבי העיר ומבקריה.

הרחובות בחלקה הדרומי של שכונת מונטיפיורי קרויים על שמם של חלוצי הדפוס וההוצאה לאור בשפה העברית, ביניהם: משפחת המדפיסים שונצינו שפעלה באיטליה כבר מהמאה ה-15, הוצאת ספרים "תושיה" מוורשה ומייסדה בן אביגדור, הוצאת שטיבל של נחום טברסקי ועוד.

בנוסף, השכונה מאופיינת בעסקים תעשייתיים כגון: מוסכים, מפעלים, משרדים וכו', מה שהופך את מונטיפיורי לשכונת עסקים מגוונת ומאתגרת. עם התחדשות השכונה בשנה שעברה, החלה עיריית תל אביב-יפו בסדרת אירועים לקידום עסקים ביניהם: "אצל יודית" ועוד.

אירוע "דפוס חוזר" שיתקיים בשכונה מבקש להביא זווית עכשווית של עולם הטיפוגרפיה והדפוס בהקשרים שונים, כגון: הקשר בין צורה ועיצוב של טקסט לקול, מוסיקה ושירה, באמצעות תערוכת קליגרפיה על מבנים בשכונה העוסקים באותיות תוך שילובן של שפות שונות מהמרחב הציבורי בישראל (עברית, ערבית, אמהרית), תערוכת שלטי רחוב היסטורית והקרנות וידאו בתלת מימד.

האירוע אותו אוצר יועד בר נוי, ישלב ויפעל בעסקים השונים המתקיימים בשכונה- במוסכים, במפעלים, בנגרייה, בחצרות פנימיות, בבתי הדפוס שנותרו בשכונה ובמרחב הציבורי, ויקיים סטודיואים פתוחים על מנת לחשוף את האמנים הפועלים בה.

הקהל יוזמן לקחת חלק בפעילויות שונות במוקדים שונים בשכונת מונטיפיורי כמו הדפס רשת, משחק חידות בשכונה- FOLLOW THE FONT ועוד.

פירוט התערוכות והפעילויות ברחבי השכונה:
בעלי מלאכה – עמדת הדפסי רשת: דפוס רשת-Screen printing או דפוס משי silkscreen printing, הוא טכניקת דפוס קלאסית עתיקה להעתקת דימוי למשטחים שטוחים שונים של: טקסטיל, נייר, זכוכית, עץ, פלסטיק, מתכת ועוד. המומחים של דפוס בעלי מלאכה יקימו עמדות הדפס לרשות הקהל, עם עיצובים גרפיים מתוך התערוכה. במהלך האירוע תהיה עמדת הדפסי רשת של עיצובים קליגרפיים.

ויקטוריה-חנה ביאליק, צילום: יעל אילן

הקהל מתבקש להביא איתו ג׳ינס ישן, חולצה לשדרוג או כל תיק בד להדפסה.

"גילוי וכיסוי בלשון" – מיצג אמנותי: מוסך פליקס הוותיק הופך לערב אחד למרחב ייחודי בו יוצג מיצב אמנותי של לימור זהר שביט, בשילוב וידאו ארט של ויקטוריה חנה.
אותיות רחוב – תערוכת שלטי רחוב ישראלית: אוסף שלטי הרחובות של ידידיה איש שלום מוצג לראשונה לציבור, והוא למעשה התערוכה הראשונה של שלטי רחובות בישראל. הוא מציג שלטים מתקופות שונות, החל מתקופת המנדט הבריטי ועד לימינו.

יריד אמנים ואמניות בשכונה: יריד ייחודי מסוגו של אמנים ואמניות תושבי שכונת מונטיפיורי, שיציגו מגוון מוצרים כגון: פרינטים, שירים, ציורים, פסלים ואפילו משקפיים מיוחדים. בין האמנים והאמניות שישתתפו: אדר פרנס, אילן דרור, יאנה בוקלר, סטלה למיחוב, ענת גרנית, רם סלים, עמית מנחם וסטודיו למשקפי שמש חצוף- DON'T TALK TO ME.

קליגרפיה ברחוב: תערוכת רחוב של קליגרפיה עכשווית בשילוב טכניקות ושפות שונות מהמרחב הישראלי בהשתתפות: משה טרקה/ ללא הבדל: כאמן שעלה לארץ מאתיופיה, טרקה משתמש בחומרים, דימויים ושפה ויזואלית אפריקאית ביצירתו בשילוב עם אמנות פופ עכשווית.

המשפט "ללא הבדל גזע", הלקוח מתוך מגילת העצמאות ורלוונטי לימי המחאה, מונח בתוך בלון שבו אוחזת ילדה אפריקאית, קומפוזיציה המזכירה את הגרפיטי האיקוני של האמן בנקסי המציג ילדה עם בלון אדום בצורת לב.

אנה זכאי / תושיה: אמנית, ילידת רוסיה, בוגרת האקדמיה לאמנות ועיצוב על שם שטיגליץ. עלתה לארץ לפני כשבע שנים בעקבות האהבה שלה לאות העברית, ומאז היא עוסקת בקליגרפיה ויודאיקה. היצירה הקליגרפית־איורית שלה ״תושיה״ היא מחווה היסטורית להוצאת הספרים תושיה שהקים הסופר בן אביגדור (אברהם ליב שלקוביץ) בשנת 1896 בורשה, פולין.

לירון לביא טורקניץ׳ / ערברית: ערברית היא מערכת כתב ניסיונית שעוצבה ופותחה על ידי הטיפוגרפית והמעצבת לירון לביא טורקניץ׳. שפה פונטית זו מציגה אותיות היברידיות המשלבות עברית וערבית. כל אות מורכבת מערבית בחציה העליון ועברית בחציה התחתון.

בערברית, כל אחד יכול לקרוא את השפה שהוא בוחר, מבלי להתעלם מהשניה, שתמיד נוכחת. לכבוד אירוע ״דפוס חוזר״ יצרה לירון את המילה דפוס בערברית במטרה להעניק רובד נוסף למסורת הדפוס בשכונת מונטפיורי ולמיקומה של השפה הערבית כשפה רשמית במרחב הישראלי.

איתמר חפץ / ׳עד תתמלא הארץ דעה׳: במהדורת הדפוס הראשונה של מסכת ברכות בהוצאת בית הדפוס העברי שונצינו, כתב המגיהה בהקדמה, כי לדפוס תועלות רבות וכי יש להמשיך ולהוציא לאור ספרים ׳עד תתמלא הארץ דעה׳.

האמן, הקליגרף והמעצב הגרפי איתמר חפץ מצא השראה במשפט הזה והחליט ליצור יצירה ייחודית זו הנעה בין קליגרפיה לציור מופשט. כל אות עומדת בפני עצמה וכולן ביחד יוצרות את המשפט המבטא את החשיבות שבכתיבה, הדפסה, עיצוב ויצירה בכלל.

תושב ראשל"צ נעצר בחשד לפריצה לארנקים דיגיטליים וביצוע הונאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן