חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עוד לא מאוחר להתחדש

בכלל הערים והיישובים הוותיקים בישראל, כבר מכירים היטב את המושג "התחדשות עירונית" במרבית המקרים גם יודעים בדיוק, מדוע מדובר במיזמים שאורכים שנים רבות דוגמא מצוינת לקשיים שבדרך, היא ההתרחשות בשכונת יד התשעה בהרצליה ובנחישות שמפגינות היזמיות שמופקדות על הפרויקט, חברות דמרי ו-NBS ישראל

נדמה כי צמד המילים "התחדשות עירונית" כבר מוכרות בכל עיר גדולה בישראל, בעיקר בקרב האוכלוסייה הוותיקה. עוד יותר סביר להניח שלאחרונה שמעתם יותר ויותר דיווחים חדשותיים או קראתם כתבות עם צירוף המילים "מיזם התחדשות עירונית תקוע". מדוע? הקושי בתיווך חשיבות פרויקט מסוג זה לדיירים שמאשרים התקדמות (בישראל נדרשת הסכמה של 66 אחוז מבעלי הדירות בפרויקט, כדי להגיש תב"ע ולהתקדם), מכשולים שמערימות לא מעט רשויות והמון בירוקרטיה.

ירושלים, תל-אביב, חיפה, באר-שבע והרצליה ועוד, בכולן מתעוררים מיזמים שמטרתם להעניק לתושבי הסביבה עתיד טוב ובטוח יותר. במרבית השכונות הוותיקות, סובלים התושבים מתשתיות ישנות ורעועות, עד כדי סיכון הבטיחות האישית של הדיירים בימים שבשגרה, שלא לדבר חלילה על ימים של אסונות טבע בלתי צפויים שלא כל מבנה בן עשרות שנים יוכל להם. לכל זאת מצטרפת תוכנית עתידית של שרת הפנים, איילת שקד, שבינתיים נדחה אישורה. אך עצם העובדה שבממשלה הוגים תכנית שכזאת, מבליטה את הצורך במימוש פרויקטים לחיזוק מבנים ישנים, בינוי מחודש של דירות מגורים רעועות והתאמת הערים בארץ לתקופה המודרנית.

כאמור, אחת מהערים המרכזיות בארץ בה מתקיים ניסיון קדחתני והכרחי להקים מיזם התחדשות עירונית, היא הרצליה. ממקרה זה ניתן ללמוד בדיוק מדוע פרויקטים שכאלו אורכים שנים רבות.

ההתמקדות היא בשכונת יד התשעה (שביב) בה נכון להיום מצב מבני המגורים הוא רע במיוחד. בעיריית הרצליה קראו ליזמי נדל"ן להגיש הצעות עבור השכונה עוד בשנת 2016. בסופו של דבר ומתוך מחשבה שאיחוד כוחות יביא לתוצאות מירביות, נבחרו שתיים מהחברות החזקות והמרכזיות בענף שהגיבו ל"קול הקורא" – דמרי ו-NBS ישראל.

צילום באדיבות פרוייקט יד התשעה

אלא שכאמור, חרף הניסיונות והעמידה בהבטחות של היזמיות, הדברים לא זרמו כמתוכנן. בשנת 2019 הקפיאה עיריית הרצלייה את המיזם לבינוי מחודש של יד התשעה, בטענה כי התושבים מערימים קשיים. כשנה וחצי מאוחר יותר, אף הודיעה הרשות המקומית לחברות דמרי ו-NBS ישראל כי ההתקשרות עמן לתכנון השכונה, מובטלת. אלא שנציגי הדיירים, שכן רצו ועודם מעוניינים לקדם את מימוש המיזם, הגישו בקשה לעירייה להכרזה מקדמית על מתחם המגורים לפינוי בינוי. בתגובה, הודיעה הרשות כי אם יוכח שישנה הסכמה של 40 אחוזים מבעלי הדירות בשכונה ובפיזור סביר, הרי שהפרויקט וההתקשרות עם היזמיות – יתחדשו.

צילום באדיבות nbs ישראל

"התגייסות רבתית של תושבי יד התשעה לטובת מיזם התחדשות עירונית, המוכר כפינוי בינוי, היא הכרח המציאות להפוך שכונה ישנה ומוזנחת, בעלת תשתיות רעועות עד כדי מסוכנות, לשכונה חדשה וחדישה", אומרים השבוע במטה המשולב של דמרי ו-NBS ישראל. "שכונה מודרנית שכזאת תהיה במסוגלות לספק את הצרכים של התושבים הוותיקים והשורשיים במקום ולשלבם בין אלו החדשים. יחד, יוכלו קבוצות האוכלוסייה בקרב התושבים, ליצור תמהיל חברתי של שכונה בריאה, צומחת ומתפתחת. כעת אנו עומדים בפני האתגר לסיים ולגייס את 40 האחוזים של החתימות הנדרשות כדי להתקדם אלא שבינתיים אין אנו מסבים פנים למצב מבני המגורים הרעוע ומוכנים לסייע למי שזקוק לנו".

צילום: ניר יעקובוביץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן