חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התכנית שתשנה את פני לוד: מה יחליף את תמ"א 38 בעיר המתחדשת?

הוועדה המחוזית מרכז אישרה להפקדה תכנית בניינית בלוד שתהווה תחליף לתמ"א 38

הוועדה המחוזית מרכז, בראשות עו"ד מיכה גדרון, קיבלה ביום 7 באוגוסט 2024 החלטה להפקיד תכנית התחדשות בניינית לעיר לוד. התכנית, שפותחה בשיתוף פעולה בין הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית לוד, נערכה על ידי משרד האדריכלים 'מזור-פירשט אדריכלים'.

התכנית הבניינית החדשה נועדה לאפשר תוספת של כ-3,400 יחידות דיור במתחמים שונים ברחבי לוד. בשלב הראשון יינתנו היתרים להוספת כ-650 יחידות דיור, עם דגש על התחדשות וחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. בהמשך, יבוצע תכנון בהתאם לכושר הנשיאה של תשתיות העיר והשטחים הציבוריים.

שלושה מנגנונים להתחדשות: איך התכנית החדשה תחלק את הבנייה בלוד?

הוועדה קבעה כי תהליך ההתחדשות הבניינית יכלול אפשרויות שונות להתחדשות, בין אם מדובר בחיזוק מבנים קיימים ותוספת בנייה, ובין אם בהריסה ובנייה מחדש. כמו כן, התכנית מאפשרת איחוד חלקות ותוספת שטחים ציבוריים במפלס הקרקע. חשוב לציין כי התכנית חלה רק על מבנים קיימים המשמשים למגורים, ולא על מבנים המיועדים להריסה, מבנים לשימור, או מבנים צמודי קרקע.

בנוסף, התכנית כוללת הנחיות עיצוב אדריכלי וסיווג אזורים להתחדשות לפי מיקומם במרקם העירוני. התכנית מחלקת את האפשרויות להתחדשות לשלושה סוגי אזורים: אזורים לבנייה מרקמית נמוכה עד 4 קומות, אזורים לבנייה מרקמית נמוכה עד 5 קומות, ואזורים לבנייה מרקמית עד 9 קומות. לכל אזור נקבעו תבניות בנייה, זכויות בנייה, והנחיות להקצאת שטחי ציבור.

עו"ד מיכה גדרון, יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, ציין כי "התכנית הבניינית קודמה בשיתוף פעולה עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועם עיריית לוד. התכנית מחליפה את תמ"א 38 ומאפשרת חידוש מבני מגורים תוך מתן מענה המותאם לצרכי העיר".

מנהל אגף תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, גורי נדלר, הוסיף: "התכנית שאושרה להפקדה משלימה את המהלך הגדול של ההתחדשות העירונית בעיר לוד שהובילה העיריה ביחד עם הרשות להתחדשות עירונית. לאחר מאמץ מרוכז של השנים האחרונות באישור תוכניות רבות וגדולות לפינוי בינוי, יזמו הרשות להתחדשות עירונית תכנית משלימה שתאפשר התחדשות של מבנים בודדים שלא נכללו במתחמי הפינוי בינוי. התכנית יוצרת למבנים אלו מתווה ראוי וישים כלכלית להתחדשות ולחיזוק בפני רעידות אדמה".

מתכננת מחוז מרכז, טלילה הראל, הוסיפה: "העיר לוד נמצאת כיום בתנופת פיתוח והתחדשות. בנוסף לתכנית הבניינית, אושרו ומקודמות בעיר תכניות להתחדשות עירונית על רוב שטחי העיר. התכנית הבניינית משלימה את מתן המענה למבנים אשר לא נכללו בתכניות להתחדשות ולא ניתן להם פתרון תכנוני אחר ומציעה תבנית בנייה מרקמית המאזנת את עוצמות הבינוי הגבוהות המוצעות בתכניות אחרות".

התכנית שהופקדה מהווה צעד חשוב נוסף במאמצים לשדרוג ופיתוח העיר לוד, תוך התאמה לצרכי התושבים והכנתה לעתיד בטוח ויציב יותר.

קרדיט הדמיה: מזור פירשט אדריכלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן