חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נדל"ן 2024: טילים, רעידות וכלכלה – אתגרים חדשים בשוק הדיור

אתגרי שוק הנדל"ן בישראל בשנת 2024: בין טילים, רעידות אדמה ואי ודאות כלכלית

שוק הנדל״ן של ישראל 2024 מתמודד עם אתגרים רבים – עליית הריבית במשק שגרמה להאטה ברכישת דירות, משקיעים שנעלמו מהשוק, מתקפת טילים רב חזיתית עם פתיחת המלחמה, וכל זה עוד בטרם הזכרנו את רעידות האדמה.

מיקומה הגיאוגרפי הרגיש מדינת ישראל על השבר הסורי אפריקאי מגביר את הסיכוי לרעידות אדמה. המודעות הציבורית לנושא עלתה לאחרונה לאור רעידות האדמה החזקות שפקדו את טורקיה ומרוקו בשנה החולפת. כבר בשנת 2005 יזמה ממשלת ישראל מצידה את תכנית תמ"א 38 שמטרתה להגן על חיי אדם בפני רעידות אדמה עוצמתיות העתידות לבוא. באמצעות התמ"א כל מבנה עובר חיזוק בהתאם לתקן נגד רעידות אדמה תוך שדרוג הבניין ושיפור איכות החיים והבטיחות של התושבים.

מעבר לאתגרים שהטבע מציב בפני הבניינים הישנים בארץ, מדינת ישראל מתמודדת בימים אלה עם איומים ביטחוניים בגבולותיה השונים. טילים ורקטות מעזה, לבנון ותימן מציבים את האוכלוסייה בסיכון תדיר, בעיקר בשכונות ותיקות – כאלה בהן הבתים אינם מצוידים בממ"דים, דבר המגביר את הסיכון עבור הדיירים המתגוררים במקומות אלה. אתגר זה דורש יצירתיות ומציאת פתרונות מצד כוחות הביטחון כמו כיפת ברזל ושרביט קסמים, אולם גם ההגנה שאלה מעניקים אינה הרמטית וישנם אזרחים רבים בישראל ללא כל מיגון בעת מתקפת טילים.

שכונת יד התשעה בהרצליה היא אחת השכונות הוותיקות והבולטות בגוש דן, שאינה עומדת בתקנים מינימליים של בטיחות התושבים מפני ירי טילים ורעידות אדמה. בנייני השכונה הישנים אשר חלקם בנויים על עמודים, כלל אינם כוללים ממ"דים, בחלקם יש מקלטים שאינם תמיד ראויים ובשאר הבניינים אף אין מקלט.

פתרון אפשרי: פינוי בינוי

כחלק מהתמודדות מדינת ישראל עם האיומים שהוזכרו לעיל מקודמת היום ביד התשעה תכנית לפינוי בינוי על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית במשרד הפנים. המדינה לוקחת על עצמה את מימון וקידום התכנון כדי לאשר תכניות גדולות בפרקי זמן קצרים יחסית וביעילות מרבית, כאשר בעלי הדירות מקבלים בסיום התהליך דירה חדשה ומרווחת מבלי שהשקיעו אף לא שקל אחד מכספם.

חברות הנדל"ן דמרי ו- NBS ישראל פועלות בשכונה מזה מספר שנים לקידום פרויקט התחדשות עירונית.

מטרת התכנית הינה בראש ובראשונה הקמת בניינים מודרניים שיעמדו בכל התקנים הקיימים כנגד רעידות אדמה ובכל דירה ודירה שייבנו בהם יהיה ממ"ד.

התכנית אף צפויה לשנות את פני השכונה ולשדרג אותה מכל בחינה – ממערכת הביוב, דרך הכבישים, ועד למבני ציבור ושטחים ירוקים. המטרה ליצור סביבת מגורים נעימה, ירוקה ומתקדמת, שתמשוך משפחות צעירות ותשנה את מרקם החיים בשכונה.

בהנהלת החברות דמרי ו-NBS מציינים: "אנו מחויבים לפרויקט לטווח הארוך ובשיתוף מלא של תושבי השכונה. פרויקט ההתחדשות ביד התשעה אינו רק הזדמנות עסקית אלא גם משימה קהילתית חברתית ולאומית להגברת ביטחון תושבי השכונה ואיכות חייהם".

שכונת יד התשעה הינה דוגמא מצוינת לשכונה שפרויקט פינוי בינוי מתבקש בה ובפרט בימים אלו. כמוה פזורות שכונות רבות במדינת ישראל מצפון עד דרום שכל בניין שיחודש בהן עשוי להציל פשוטו כמשמעו אזרחים ולתת מענה מקיף לאתגרים שצוינו לעיל.

המצב מאז אירועי ה-7 באוקטובר מחייב מיגון של כלל בתי האב שאין ברשותם ממ"ד או מקלט ראוי וחיזוקן של מספר הולך וגדל של שכונות כנגד רעידות אדמה וירי רקטות הנו פתרון מעולה ומחויב המציאות להגברת בטחון תושבי המדינה.

קרדיט: דימרי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן