חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שניים שמתו כאחד: החוק שנועד להתמודדות עם הטבח בשמחת תורה

שר המשפטים פרסם היום להערות הציבור את תזכיר חוק הירושה, התשפ"ד -2023 שהוכנה בהובלת המשנה ליועמ״ש, עו״ד כרמית יוליס, והמחלקה למשפט אזרחי, ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

במסגרת האירועים הקשים ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד – 7/10/23, נרצחו משפחות שלמות או מספר בני אותה משפחה ששהו יחד ביישובים שסמוכים לרצועת עזה ובסביבתם.

האירועים הקשים יצרו מצבים מורכבים וקשים מבחינה עובדתית ומשפטית אשר עלולים להביא לכך שיישום הוראות חוק הירושה במקרים מסוימים עלולות לגרום לאי צדק בחלוקת העזבון בין היורשים. מטרתו של תיקון החוק היא לקבוע כהוראת שעה לשנה וחצי, עם אפשרות הארכה, הוראות שיקלו ויקצרו מאוד על הליכי הירושה ועשויות למנוע עיוותים בחלוקת העיזבון לגבי מקרים קשים אלו בשים לב לנסיבות המיוחדות של האירועים.

כדי להקטין את המחלוקות ולצמצם את הסיכון לסכסוכי ירושה סביב שאלת סדר הפטירות ביחס לחלוקת העיזבון, כאשר הכלל הוא שהעיזבון יועבר ליורשים של הנפטר האחרון. בשים לב למשמעות הלא פשוטה של דיונים כאלו, מוצע לקבוע חזקה כי בני משפחה שנרצחו בפעולות האיבה בימים -8.10.23 7.10.2023 ייחשבו "שניים שמתו כאחד", כלומר שלא ניתן לקבוע מי מהם מת תחילה.

בנוסף, מוצע בעניין זה לאפשר שיקול דעת לרשם לענייני ירושה ולבית המשפט במקרים המתאימים ומטעמים של צדק והוגנות.

כמו כן מוצע, כהוראת שעה, לאפשר ליורשים של מנוחים שנרצחו באירועי האיבה והקרבות של מלחמת חרבות ברזל להסתלק מן העיזבון לא רק לטובת בן זוג, ילדו ואחיו של המוריש אלא גם לטובת הורהו או נכדו של המוריש, בשל ריבוי המקרים שבהם לא נותרו בחיים בני משפחה מן המשפחה הגרעינית של המוריש.

בשים לב לדחיפות ולמצב המיוחד, תזכיר החוק הופץ לתקופה מקוצרת של 48 שעות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן