תל אביב-יפו משיקה ניהול חכם לחניות פריקה וטעינה עם פיצ’ר חדש באפליקציות
עיריית תל אביב-יפו החלה באוגוסט 2025 מהלך חדשני לניהול חניות פריקה וטעינה במרכז העיר, במטרה לשפר את זרימת התנועה ולהקל על עסקים ונהגי חלוקה. הפיילוט, שמתקיים בשלב זה ברובע 3 (הצפון הישן), בין הרחובות התערוכה, אוסישקין, הירקון, פרישמן, בוגרשוב, מרמורק ושדרות בני ציון, צפוי להתרחב לאזורים נוספים אם יוכיח את עצמו וישפר את סדרי הציבור ואת היעילות הלוגיסטית בעיר.
מה מטרת הפיילוט?
הפרויקט החדש נועד לייעל את ניהול חניות הפריקה והטעינה בעיר, לצמצם חסימות מיותרות של נתיבי תנועה ולספק פתרונות מותאמים לביקוש האמיתי של עסקים ונהגים. עד כה, פריסת מפרצי הפריקה והטעינה התבססה לעיתים קרובות על הערכות ואילוצים מקומיים, מה שגרם לעיתים למצבים שבהם מפרצים נותרו ריקים בעוד שהחסימות יצרו עומסים מיותרים ברחובות המרכזיים.
הפיילוט מאפשר לראשונה איסוף נתונים מדויק על דפוסי השימוש במפרצים – שעות פעילות, משך חנייה ומיקומים. מידע זה יסייע לעירייה לנהל את המשאב הציבורי בצורה הוגנת, יעילה ומבוססת נתונים, תוך שמירה על נגישות ובטיחות ברחובות המרכזיים.

איך המערכת עובדת?
המנגנון פשוט ונוח לשימוש:
-
נהגים נכנסים לאפליקציית סלו או פנגו.
-
עם חניית הרכב במפרץ פריקה וטעינה, יש להפעיל את החנייה באמצעות סריקת קוד QR מהתמרור או הזנת מספר התמרור באפליקציה.
-
החנייה ניתנת ללא תשלום למשך 30 דקות ומסתיימת אוטומטית בסיום הזמן.
-
פריקה וטעינה ללא הפעלת חניה באפליקציה עלולה לגרור קנס.
גישה זו מספקת פתרון טכנולוגי שמייעל את השימוש במפרצים ומבטיח ציות להנחיות העירוניות.
מה חדש ומתקדם?
הפיילוט כולל מספר חידושים מרכזיים:
-
שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לניהול חניות ואכיפת נהגים שאינם מורשים.
-
עדכון בזמן אמת של מיקומי מפרצי הפריקה והטעינה במערכת ה-GIS העירונית, כך שחברות ההפצה יוכלו לשלב את המידע בתוכנות תכנון מסלולים.
-
פיתוח המהלך בשיתוף איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים ונציגי חברות הפצה, במטרה להתאים את המערכת לצרכים המקצועיים של שוק הלוגיסטיקה בעיר.
דגש על ניהול עיר חכם
סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו בתחום התחבורה והבטיחות, מיטל להבי, מסבירה:
"תל אביב היא עיר צפופה, שתפקודה התקין דורש לוגיסטיקה מנוהלת לאספקת סחורות לעסקים ולתושבים. הפיילוט לניהול חכם של חניות פריקה וטעינה מאפשר לייעל את תנועת המשאיות, להקנות ודאות תפעולית ולספק זמינות חניה לספקים, תוך הפחתת המטרדיות לסביבה ולתושבים. אנחנו שמחים לאפשר לפיילוטים מבוססי צרכים עירוניים להיבחן ברחובות העיר, מתוך כוונה להפוך את הניסוי למציאות שישפר את החיים בעיר."
המהלך שואב השראה מערים אירופאיות כמו ברצלונה ומדריד, שבהן קיימות מערכות חכמות לניהול חניות פריקה וטעינה, ומדגיש את המחויבות של תל אביב לפיתוח עיר חכמה, ירוקה ויעילה.
יתרונות הפיצ’ר הדיגיטלי
הפיצ’ר החדש באפליקציות החנייה מאפשר לנהגים ולחברות ההפצה לבדוק זמינות חניות בזמן אמת, להזמין אותן מראש ולתכנן מסלולים יעילים יותר. התכנון מבוסס נתוני שימוש אמתיים ומקל על התנהלות יומיומית, חוסך זמן, מפחית עומסי תנועה ומשפר את חוויית הנהיגה בעיר.
פוטנציאל להרחבה
אם הפיילוט יוכיח את עצמו ויספק שיפורים ממשיים בניהול חניות הפריקה והטעינה, הצפי הוא כי המהלך יורחב בהדרגה לאזורים נוספים בתל אביב-יפו, תוך שילוב של נתוני שימוש אמיתיים והתאמות מדויקות לצרכי העיר, העסקים והתושבים. בשלב הבא, העירייה תוכל לפתח תכנית מקיפה לניהול חכם של חניות, שתכלול אינטגרציה מלאה עם מערכות תכנון מסלול לעסקים, ניהול חניות דינמי בזמן אמת ושירות מותאם אישית לנהגים. תכנית כזו תאפשר ייעול משמעותי של תנועת משאיות ורכבים מסחריים, הפחתת עומסי תנועה ושמירה על נגישות רחובות מרכזיים – כל זאת לצד שיפור חוויית השהייה בעיר והקלה על תושבים ומבקרים כאחד.
שלב הפיילוט מהווה צעד משמעותי בהטמעת תפיסה כוללת של עיר חכמה – עיר שמשלבת טכנולוגיה, ניהול לוגיסטי מתקדם ושיתופי פעולה עם הקהילה. באמצעות איסוף וניתוח נתוני שימוש, שילוב פתרונות דיגיטליים ושיתוף פעולה עם עסקים ונהגים, תל אביב יוצרת מודל מתקדם של ניהול חנייה חכם, יעיל ובטוח, שמשרת את כלל הגורמים בעיר – תושבים, נהגים פרטיים, חברות הפצה וספקים עסקיים.
המהלך ממחיש עד כמה שילוב של חדשנות טכנולוגית, תכנון עירוני חכם ושיתופי פעולה עם הקהילה המקומית יכולים להביא לפתרונות לוגיסטיים יצירתיים ויעילים, שמפחיתים עומסים, משפרים את איכות החיים ומאפשרים לנצל את משאבי העיר בצורה אופטימלית. יתרה מכך, הפיילוט מציב סטנדרט חדש לניהול ערים צפופות בישראל ובעולם, ומדגים כיצד חידושים טכנולוגיים יכולים לשרת את הציבור בצורה פרקטית ויומיומית, תוך שמירה על נוחות, בטיחות ויעילות בכל תחום התחבורה העירונית.