דווקא העיר השקטה במרכז המדינה מתגלה כמסוכנת במיוחד לרוכבים. עו"ד יניב יעקב מעמותת אור ירוק: "צריך לייצר סביבה בטוחה" – להפסיק להאשים רק את הרוכבים
בשקט בשקט, גבעתיים הפכה לאחת הערים המסוכנות בישראל לרוכבי אופנועים וקטנועים. לפי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על הלמ"ס, 61% מהנפגעים בתאונות דרכים בעיר בחמש השנים האחרונות היו נהגי דו-גלגלי – הנתון הגבוה ביותר בישראל ביחס לשיעור הנפגעים הכללי בערים גדולות.
לשם השוואה, בתל אביב-יפו עמד הנתון על 54%, ברמת גן ובני ברק על 54% ו-44% בהתאמה, ואפילו באילת "רק" 43% מהנפגעים היו רוכבים. הערים הבטוחות לרוכבים הן באר שבע (7%), קריית גת ועפולה (9%).
טרגדיה בירושלים מדגישה את הבעיה
ב־24 ביולי 2025 נהרג רוכב אופנוע כבן 25 במחלף גולומב בירושלים. הרוכב נפצע באורח אנוש ומאוחר יותר מת בבית החולים. הוא היה ההרוג ה־60 מבין רוכבי האופנועים והקטנועים שנהרגו מתחילת 2025 – כ־23% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בשנה זו. עמותת אור ירוק מציינת כי 25 מהם היו צעירים עד גיל 24 – 42% מכלל הרוכבים ההרוגים.
מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, התריע:
"רוכבי אופנועים וקטנועים נמצאים בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים. חוסר היציבות של כלי רכב דו גלגלי, היעדר מיגון מספק, תהליך הכשרה קצר ותשתיות לא מותאמות הם מהגורמים העיקריים להיפגעותם הגבוהה של הרוכבים. ראשי וראשות חייבים לייצר סביבה בטוחה יותר עבור רוכבי האופנועים והקטנועים שנוסעים בכבישי העיר. יש למפות את הכבישים והצמתים האדומים בעיר ולפעול על מנת לשפר את הבטיחות בהם.
בשנים האחרונות ישנו גידול ניכר במספר הרוכבים ההרוגים בתאונות דרכים ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להפסיק להטיל את האשמה רק על הרוכבים ולקחת אחריות. יש לקדם תכנית לצמצום היפגעותם הגבוהה של הרוכבים בתאונות דרכים כדי למנוע צער וסבל מעוד משפחה ובמקביל לעודד יותר ויותר רוכבים להצטייד באביזרי בטיחות מצילי חיים ובמערכות בטיחות מתקדמות, ממש כמו בכלי רכב פרטי"
שיא היסטורי ב-2024: 104 רוכבים הרוגים
שנת 2024 נרשמה כשנה הקטלנית ביותר אי פעם עבור רוכבי האופנועים והקטנועים, עם 104 הרוגים – עלייה של 33% לעומת השנה שלפניה. גם מבחינה כלכלית, הפגיעות אינן נגמרות בנזק האנושי. לפי ההערכות, העלות השנתית למשק כתוצאה מתאונות שבהן מעורבים רוכבי אופנועים נאמדת ב־1.39 מיליארד ש"ח.
האופנוע הוא פתרון תחבורתי יעיל, חסכוני ומהיר יותר – במיוחד בגוש דן הפקוק. אבל הנתונים מבהירים: החיסכון בזמן עלול לבוא עם תג מחיר כבד. בהשוואה לנהגי רכב, רוכבי דו-גלגלי נמצאים בסיכון גבוה פי 18 למוות או לפציעה קשה. שיעור ההרוגים ל־10,000 אופנועים בישראל גבוה מהממוצע במדינות ה־OECD.
על פי עמותת אור ירוק, כדי להילחם בתופעה יש להאיץ פעולות ברמת התשתיות, האכיפה והמודעות, לצד עידוד שימוש באביזרי בטיחות ובמערכות מיגון מתקדמות לרוכבים.
מהפסטיבל לנובה ועד לקיבוצים: כך שומרת המדינה את זיכרון האסון
