חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לאכול בחוכמה, לחיות טוב יותר: שבוע צמצום בזבוז המזון

מפגש לבשל את זה הלאה

שבוע צמצום בזבוז המזון יתקיים בתאריכים 12-18 במרץ 2024, במסגרתו יתקיימו מגוון אירועים, סדנאות ופעילויות לכל המשפחה

תכנית המזון העירונית "בתיאבון" של הרשות לאיכות סביבה וקיימות בעיריית תל אביב-יפו מקדמת את עקרונות אמנת האו"ם: אבטחת רווחה וביטחון תזונתי, נגישות למזון בריא ומקיים, חינוך לקיימות, הפחתת בזבוז מזון וצריכת מזון מקומי. במציאות בה טונות של מזון נזרקות לפח, התכנית פועלת לאורך השנה במגוון אסטרטגיות לקידום תזונה בריאה ומקיימת בכלל וצמצום בזבוז מזון בפרט.

למה חשוב לצמצם בזבוז מזון?

בזבוז מזון גורם נזק סביבתי אדיר: פליטת גזי חממה, זיהום מים, בזבוז מים ואדמה.

בזבוז מזון פוגע בכיס: משפחה ממוצעת בישראל זורקת לפח כ-4,000 ש"ח בשנה על מזון שלא נאכל (שווה ערך לצריכת מזון ממוצעת של חודש וחצי).

בזבוז מזון הוא בזבוז של משאבים יקרים: מים, אדמה, אנרגיה וכוח אדם.

הצלת המזון

בשבוע צמצום בזבוז המזון השנה יושק מיזם משותף של עיריית תל אביב-יפו עם ארגון לתת ורשת שופרסל. המיזם פועל להצלת מזון לפני השלכתו וחלוקתו לעמותות שמסייעות לאוכלוסיות מוחלשות, ופועל במתכונת הרצה כבר כשלושה חודשים בהצלחה עם הצלת מזון בשיעור של כ-70% מהיעד השנתי. המיזם שפועל בתל אביב הוא חלק מהפעילות הארצית של ארגון לתת להצלת מזון ראוי למאכל ולהעבירו לאלו הזקוקים לכך. בשנת 23 הצליח הארגון להציל מזון בשווי 219 מיליון ₪.

במסגרת המיזם, אוסף ארגון לתת מזון קצר תוקף מכ-10 סניפי שופרסל בעיר תל אביב-יפו. עובדי שופרסל מורידים מהמדפים ומכינים לאיסוף מזון הראוי למאכל אך לא ראוי לשיווק (מזון שתוקפו עומד לפוג בקרוב, טעות בתווית על גבי האריזה ועוד) ועיריית תל אביבי-יפו מסייעת במשאבים ולוקחת חלק בעלויות שינוע המזון ותפעול הפרויקט. המזון המוצל מחולק לעמותות הממוקמות בעיר, אשר הוגדרו בשיתוף מנהל השירותים החברתיים של העירייה ותומכות בתושבי ותושבות העיר.

מה אפשר לעשות?

לתכנן את הקניות: להכין רשימה מראש ולקנות רק מה שצריך. לאחסן מזון בצורה נכונה: כדי לשמור עליו טרי לאורך זמן.

לבשל בצורה יצירתית: להשתמש בשאריות מזון כדי להכין מנות חדשות. להשתמש בקומפוסטר: להפוך שאריות מזון לאדמה פורייה.

בין הפעילויות שיתקיימו:

•"לאכול את העיר"  קורס חדש וייחודי המשלב סיורי ליקוט והרצאות מרתקות על עולם התזונה, הקיימות ואיך הכול קשור זה בזה. הקורס כולל 4 מפגשי ליקוט ו-4 הרצאות ביניהן הרצאתה של ד"ר חגית אולנובסקי, יועצת לניהול סיכוני בריאות וסביבה ומרצה באוניברסיטה העברית: "אכלנו אותה" על מזון ומשבר האקלים והרצאתו של עמית מסטצ'קין, יועץ ומרצה לצמצום בזבוז מזון, " הכסף לחופשה הבאה שלך נמצא בפח".
•"לאכול, לחסוך, לאהוב" –קורס פרקטי ומועיל שיוצא כבר במחזור השביעי שלו לאור הצלחתו הרבה – בארבעה מפגשים מקבלים התושבים כלים פרקטיים להתנהלות מטיבה בפעולות השונות שלנו במטבח משלב התכנון, הקניות, האחסון ועד שלב הבישול. התושבים המשתתפים בקורס נהנים מקבוצת ואסטאפ לייעוץ ולווי של מרצה הקורס-עמית מסטצ'קין, יועצת לבטיחות מזון-ד"ר חגית אולנובסקי והדיאטנית-חן פרידמן.
•"לבשל את זה הלאה" – סדרות של מפגשי בישול שכונתיים במטרה לגבש קבוצות תושבים סביב אוכל בריא ומקיים ולחזק את החוסן הקהילתי. האוכל שמוכן במפגשים מתבסס על תוצרת מוצלת וחומרי גלם מעסקים מקומיים, תמיכה בחקלאות ישראלית, רכישה של מוצרי מזון מעסקים מקומיים ושימוש בתוצרת מקומית בסביבת השכונה כמו גינות קהילתיות ועצי פרי במרחב הציבורי.
•סדנה לצמצום בזבוז מזון במסעדות – סדנה ייחודית למסעדנים ומסעדניות מעסקים קולינריים בתל אביב-יפו, בנושא קיימות וצמצום בזבוז מזון בעולם ההסעדה. הסדנה, שנבנתה במיוחד למטרה זו במסגרת אירועי שבוע צמצום בזבוז מזון שמתקיימים בעיר, תתקיים בדנון- בית הספר למצוינות קולינרית. הסדנה כוללת הכרות קצרה עם עולם הקיימות בהקשר לעולם המסעדנות והמזון, דרכים יצירתיות לצמצום בזבוז מזון, בניית מלאי חכם, עקרונות שימוש בדגנים, קטניות וירקות, אפס פסולת, הדגמת הכנת מגוון מנות תוך יישום התיאוריה ועוד.
•מגוון פעילויות והרצאות למתן ידע וכלים לצמצום בזבוז מזון בבית, ביניהן: סדנאות חווייתיות לגידול ירקות משאריות, סדנאות התססה ושימור מזון, הרצאות, סיורי הצלת מזון בשוק, וארוחות שכונתיות ממזון מוצל באירוח של אנשי קולינריה תל- אביביים.

בואו לעשות שינוי. יחד נאכל יותר, נזרוק פחות ונשמור על הסביבה.

עיריית תל אביב-יפו חברה ברשת הערים הבינלאומית C40 ומקדמת צמצום של פליטות גזי חממה במגוון דרכים ופעולות. מומחים מעריכים כי ניתן להפחית 1/5 מפליטות גזי החממה של ישראל באמצעות צמצום בזבוז מזון. באוקטובר 2015 הצטרפה עיריית תל אביב-יפו לערים המובילות בעולם המקדמות תזונה בריאה ומקיימת, וחתומה מאז על "אמנת מילאנו למזון בעיר"

מפגש לבשל את זה הלאה
קרדיט: באדיבות עיריית תל אביב-יפו
מפגש לבשל את זה הלאה
מפגש לבשל את זה הלאה.
קרדיט: באדיבות עיריית תל אביב-יפו
קרדיט: באדיבות עיריית תל אביב-יפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן