חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רשות נחל הירקון מזמינה: כך תחגגו את יום האהבה

צילום: רשות נחל הירקון

יום האהבה בירקון: רשות נחל הירקון מציעה אפשרויות רבות למסלולים רומנטיים שמתאימים לכל מי שמאמין באהבה.

גבעת המופעים ואגם השייט: נתחיל בגבעת המופעים שנמצאת בגני יהושוע. במרכזה נמצאת גבעה, שלאחר טיפוס קצר יחסית, מאפשרת נקודת תצפית מרהיבה, המשלבת את נופי הפארק לצד מגדלי השחקים של גוש דן.

הגבעה מובילה ליער בראשית ובו שבילי הליכה חדשים מוארים. נמשיך לכיוון מערב לאגם השייט. האגם וסביבתו מטופחים ונקיים. השקט היחסי והעצים הירוקים סביבו, נותנים תחושה הלקוחה ממדינות רוויות בגשמים, אגמים וצמחייה. האגם הוא כמעין מובלעת שפויה בתוך השאון סביב.

טחנת גריסה "שבע טחנות": מדרום מערב לאגם השייט נמצא אתר "שבע טחנות". באתר זה ישנם שרידי מכלול של שלוש טחנות קמח מן המאה ה- 19, הממוקמים מעל שרידים קדומים יותר. המכלול פעל עד שנת 1936.

באתר סכר טבעי מרכס כורכר וגשר בטון מעל נתיב מים צר. מקור השם "שבע טחנות" בשבע מערכות טחינה שפעלו במבנה המערבי במכלול הטחנות. הטחנה המערבית פעלה כבר מהתקופה העות'מאנית, שתי הטחנות הנוספות הוקמו במאה ה- 19. שרידי סכר קדום שימשו בסיס לסכר האבנים, שנבנה לא מזמן, ומאפשר את חציית הירקון ברגל.

בזמן האחרון מהווה האתר אטרקציה בשל בעל חיים החי בסביבתו, ונראה לעין הממוצעת והלא בקיאה, כבונה הבונה סכר או כלוטרה חביבה. אולם בעל חיים זה הוא מין "פולש" הרבה פחות "סקסי", שמתמקד בחפירה ולא בבנייה.

מדובר בנוטריה, שמוצאה מאמריקה הדרומית, והובאה לישראל בשנות ה-60. הנוטריה ניזונה מצמחי מים ומצמחי גדות, חופרת מחילות בגדת המים וגורמת בכך נזק רב.

"גבעת נפוליאון": תל גריסה, או "גבעת נפוליאון" בשמה העממי, היא גבעה שעליה ישנם שרידי עיר גדולה וחשובה. בחפירות נחשפו שרידי מערכת ביצורים של עיר כנענית, ארמונות ומפעל מים. מקור הכינוי הוא באגדה שנפוליאון חנה במקום זה, בעת המצור על יפו העות'מאנית.

צילום: רשות נחל הירקון
צילום: רשות נחל הירקון

התל, השוכן על גבעת כורכר בחלקו הדרומי של מתחם ראש ציפור, מכיל שרידים ארכיאולוגים מתקופת הברונזה הקדומה ועד ימי הביניים. מבחינה היסטורית, בתל גריסה נחשף רצף התיישבותי של אלפי שנים, שמשערים שנוצר עקב מיקומו האסטרטגי של התל סמוך לגדות הירקון ונחל איילון.

נחלי מישור החוף, והירקון בראשם, שימשו בעת העתיקה, מעגנים טבעיים. מכיוון שלא נחפרו בתקופות הקדומות נמלים מלאכותיים, היה תל גריסה שעל גדות הירקון יעד מועדף להקמת עיר נמל.

במעלה התל ניתן להתרווח תחת עץ שיזף מצל, לנשום אוויר נקי מהפיח האורבאני הסובב את הפארק, ולהפליג בדמיון למראה נפוליאון המשקיף דרום מזרחה על הטבע, אם הוא רק היה יודע שבעתיד אזור זה יכונה מתחם הבורסה.

"ראש ציפור"! שביל כורכר מוצל מוביל ל"ראש ציפור", נקודת ציון המתחברת ליציאה האמצעית של גשר נתיבי איילון. "ראש ציפור" ממוקם באזור השפך של נחל איילון לירקון, וקיבל את שמו בשל כך שבהתבוננות במפה ניכר דמיונו לראש של ציפור.

ניתן לחצות רגלית בגשר בבלי ולהשלים את המסלול המעגלי בצידו השני של הירקון בואכה גני יהושוע שם התחלנו. אפשר לעשות את המסלול בסדר הפוך ולחנות בשיכון ותיקים בר"ג או בבבלי.

בעלי המרץ יכולים להאריך את הטיול ולהרחיק מעט לאתר "אל-הדר – עשר טחנות". מדובר בטחנת הקמח הגדולה והמרשימה ביותר בירקון וייתכן שהגדולה ביותר בארץ. בשיאה פעלו בה לפחות עשרים זוגות של אבני רחיים, אף כי שמה הוענק לה בתקופה שפעלו בה רק עשרה זוגות.

צילום: רשות נחל הירקון
צילום: רשות נחל הירקון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן