חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוגש נגדכם כתב אישום? מומלץ לפנות לעורך דין פלילי כעת

קרדיט תמונה: FREEPIK

כתב אישום הוא מסמך המשפטי הראשון אותו מגישה המדינה, במסגרת שלבי ההליך הפלילי. מבחינת מעשית, כתב האישום מוגש רק לאחר שכלל פעולות החקירה מוצו עד תום, ולאחר שחומרי הראיות נבחנו על ידי הפרקליטות או התביעה המשטרתית. עצם הגשת כתב אישום והעמדתו לדין פלילי מהווה אבן דרך משמעותית על ציר הזמן בהליך הפלילי, שכן מעמדו של האזרח הופך מחשוד לנאשם עם הגשת כתב האישום. יתרה מכך ועוד יותר חשוב, ככל שבסופו של ההליך בית המשפט ירשיע את הנאשם, האחרון צפוי לשאת בענישה. בכתבה הבאה, עורך דין פלילי מומלץ מסביר מהו תוכנו של כתב האישום וסוגי העונשים שבית המשפט רשאי לגזור על אדם המורשע בפלילים.

תוכנו של כתב האישום

מבחינה צורנית, כלל כתבי האישום נראים באופן זהה. כלומר, התוכן הוא זה שמשתנה.

בהתאם לחוק סדר הדין הפלילי, כתב האישום חייב לכלול את הפרטים הבאים:

כתב אישום יכיל את הפרטים הבאים:

  • שם בית המשפט שאליו הוא מוגש.
  • ציון מדינת ישראל כמאשימה ובאמצעות מי מגופי התביעה מוביל את התיק.
  • שם הנאשם וכתובתו.
  • סעיפי החוק המיוחסים לנאשם.
  • רשימה שמית של עדי התביעה.
  • מידע בדבר זכאותו של הנאשם לסניגור ציבורי.
  • הודעה בדבר עמדתה של המדינה, אם בכוונתה לטעון בסוף ההליך למאסר בפועל.

איזה עונשים בית המשפט רשאי לגזור על נאשם שימצא אשם?

לבית המשפט ישנה סמכות לגזור עונשים שונים, עם זאת, חשוב להדגיש כי בית המשפט אינו רשאי להעניש פעמיים על מעשה אחד. יחד עם זאת, ניתן לגזור ענישה נלוות לצד רכיבי הענישה העיקריים. מבולבלים? בואו נעשה סדר.

בית המשפט רשאי לגזור עונש מאסר בפועל, כאשר בית משפט השלום מוסמך לגזור לכל היותר שבע שנות מאסר, ואילו בית המשפט המחוזי ללא הגבלה – הכל בהתאם לעונש המרבי הקבוע בצד העבירה. כמו כן, בית המשפט רשאי לגזור עבודות שירות (לתקופה מרבית של תשעה חודשים) או מאסר על תנאי. לצד אלה, בסמכות בית המשפט להשית על הנאשם צו מבחן, צו שירות לתועלת הציבור, קנס כספי ופיצוי לנפגע העבירה.

מה לעשות אם הוגש נגדכם כתב אישום?

אם הוגש נגדכם כתב אישום, אין להקל בכך ראש. לא מדובר בעוד דו"ח חניה שקיבלתם, אלא בעתיד חייכם. על כן, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי, על מנת להסדיר את ייצוגכם ולמזער נזקים למינימום האפשרי.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן