חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ועידת אקלים בגוש דן: 12 ראשי ערים חתמו על אמנת אקלים אזורית

ועידת טבע אזורי – גוש דן: לנוכח שינויי האקלים – ראשי הערים בגוש דן מתחייבים לשתף פעולה לשמירה על המערכות האקולוגיות המשותפות

היום, יום חמישי, 9 ביוני 2022, חתמו 12 ראשי עיריות בגוש דן על אמנת טבע אזורי, במסגרתה הצהירו על כוונתם לשתף פעולה לגיבוש מדיניות סדורה ובת קיימא לשמירה ולטיפוח המרחב הטבעי לנוכח האקלים המשתנה.

ההצהרה נחתמה בעקבות ועידת הטבע האזורי הראשונה מסוגה, שהתקיימה בחודש אוקטובר 2021, בארגון משותף של היחידות הסביבתיות של ערי גוש דן: אור יהודה, בת ים, גבעתיים, הרצליה, פתח תקווה, חולון, יהוד-מונסון, ראשון לציון, קרית אונו, רמת גן, רמת השרון ותל אביב-יפו.

מטרת הוועידה הייתה לבחון כיצד ניתן לייצר שיתופי פעולה לשימור המערכות האקולוגיות במרחב הטבעי המשותף, לייצר הסכמות לגבי מסדרונות אקולוגים חוצי גבולות עירוניים ולטפח קהילות של שומרי טבע בגוש דן.

המערכת האקולוגית אינה מתוחמת בגבולות העירוניים, שכן ערים חולקות משאבי טבע ואקולוגיה, רצועת חוף, נחלים, בתי גידול ומסדרונות אקולוגיים. כדי להבטיח את איתנות המערכת ואת המשך תפקודה לנוכח שינויי האקלים, מכירים ראשי הרשויות בצורך לפתח שיתופי פעולה לטיפול במערכת האקולוגית.

צילום: יעל צור

גוש דן כולל 257 קמ"ר עירוניים שמתוכם 104 קמ"ר של שטחים פתוחים. העלייה במודעות ובפעילות לשימור המערכות האקולוגיות בערים, ניכרת בעיריות ובקרב התושבות והתושבים. בעשור האחרון הוכרו כ-250 אתרי טבע עירוני בגוש דן.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו אמר בוועידת האקלים: "התפישה המיושנת לפיה העיר לכאורה מתקיימת במקביל לאיתני הטבע – היא כבר היסטוריה עתיקה. ברור לכולנו שריכוזי האוכלוסייה הצפופים והסביבה הטבעית – מקיימים אינטראקציה מתמדת. אלו משפיעים על זו שמשפיעה על אלו.

אם תרצו במילים גדולות אז: אורבניזם ואקולוגיה כרוכים זה בזה. אנו מתמודדים מדי יום עם המתח המובנה שבין העיור המואץ – לבין הצורך בשמירה על הנחלים, חופי הים, המצוקים, בתי הגידול, השטחים הפתוחים וכל יתר הנכסים שבשטחינו. כמו תחומים אחרים, גם הטבע חוצה גבולות עירוניים, והדרך היעילה היחידה לפעול לשמירתו היא בשיתוף פעולה איזורי.

במדינה קטנה כמו שלנו, ובפרט במטרופולין גוש דן הסבוך והצפוף – אין משמעות לפעולות עצמאיות של רשות מקומית. זה נכון ביחס לתחבורה, וביחס ליוקר הדיור, וביחס לקורונה ובוודאי שגם ביחס לפעילות האקולוגית. משבר האקלים הוא לקח חי לצורך הבהול בפעולה בנושא זה, בכל הכוח והמשאבים, ויפה שעה אחת קודם."

ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה סיפרה: "העיר אור יהודה נמצאת בעיצומה של תנופת פיתוח, שתשנה תוך עשור את פני העיר כולה. אני רואה חשיבות רבה בשילוב שיקולים של הגנה על הסביבה ועל הטבע העירוני בכל היבטי העשייה העירונית, בדגש על פנינת הטבע שלנו – נחל איילון.

בימים אלה אנו מקדמים את הקמת פארק נחל איילון, כריאה ירוקה בשטח שהיווה במשך שנים החצר האחורית המוזנחת של העיר. הפארק בשטח 600 דונם, מתוכנן בראייה מקיימת ותישמר הרצועה הטבעית של הנחל וגדותיו.

בתקופת הקורונה התבררה מעל לכל ספק חשיבות המרחבים הירוקים הנמצאים בסמוך לבית שלנו, בהיותם מקום מנוחה והתאווררות. בנוסף, יש להם חלק חשוב בגיבוש קהילות וביצירת חוסן חברתי."

צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים הוסיף: ״בשנים האחרונות אנו מגלים עוד ועוד כמה חשוב לשמור על המרחב והשטחים הטבעיים המהווים ריאה ירוקה עבור תושבי ישראל. בייחוד נוכח האקלים המשתנה, עלינו לעשות הכל לפעול על מנת לשמור על המרחב של כולנו למען המחר.״

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים הבהיר: "חיבור העיר לטבע הוא צעד הכרחי לביסוס הזהות הקולקטיבית שלנו כאזרחים. אמנה זו נחתמת, כשההתחממות הגלובלית כבר חצתה את נקודת האל-חזור, דבר המעצים את דחיפות יישומה ואת חובתנו המוסרית להוביל מהלכים עירוניים משותפים משמעותיים, למען עתיד כדור הארץ ולמען הדורות הבאים."

לדברי משה פדלון, ראש עיריית הרצליה: "הטבע הוא הערך החשוב ביותר להמשך קיימונו על הכוכב הזה, חובה עלינו לקחת את האחריות לידנו ולעשות הכל על מנת לשמור על משאביו וסגולותיו. זוהי המחויבות שלנו כעיר למען ילדנו ולמען הדורות הבאים."

מוטי ששון ראש עיריית חולון אמר: "לאור הבנת עיריית חולון את החשיבות שבשמירת ערכי הטבע ומתוך הכרה בעובדה שלטבע אין גבולות, בחרנו להצטרף לאמנה זו ולפעול במגוון דרכים על מנת לשמר ולטפח את המערכות הטבעיות תומכות החיים בחולון ומחוצה לה. נעשה זאת בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות באזורנו למעננו ולמען הדורות הבאים, על מנת שיזכו גם הם ליהנות מנכסי הטבע הנפלאים שחולון התברכה בהם".

לדברי יעלה מקליס, ראש עיריית יהוד- מונסון: "אנו מחויבים ביהוד מונוסון, במקביל להליכי ההתחדשות העירונית ובניית שכונות חדשות, לשימור ערכי הטבע, הנוף והשטחים הפתוחים. אנו גאים בפיתוח ריאות ירוקות, גינות ופארקים, והפעלת מיזמים, גינות ובוסתנים קהילתיים, בשיתוף התושבים – למען עתידנו אנו ולמען הדורות הבאים."

רמי גרינברג, ראש עיריית פתח תקוה אמר בועידה: "לצד התפתחות העיר והתקדמותה אנו דואגים לשמירה בעיר על הטבע והשטחים הירוקים הכה חיוניים בעולמנו."

צילום: יעל צור

ישראל גל, ראשי עיריית קרית אונו אמר: "העיר קריית אונו נמצאת בתהליך צמיחה שמחייב אותנו לכל אורך הדרך לפתח ריאות ירוקות ותחבורה ירוקה כך שלצד כל פרויקט של התחדשות עירונית או פיתוח אזור חדש ניתן דגש לטבע עירוני, לשבילי אופניים ולגישה נוחה. ככלל, אנו משמרים את השכונה הוותיקה, בעלת האופי הכפרי כשעיקר הפיתוח הוא בפאתי העיר."

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון הוסיף: "אזור גוש דן התברך בשטחים טבעיים רבים. מדובר במשאבים ציבוריים חשובים אשר שומרים על האיזון בין אזורי המחייה הטבעיים לצד האזורים האורבניים ההולכים והמתפתחים עם השנים. ראשון לציון שמה לה לדגש את נושא השמירה על איכות הסביבה ואף נמנית בין 10 הערים הזוכות בתואר העיר הירוקה לשנת 2020.

כחלק מהמדיניות הסביבתית שלנו אנו משמרים את הריאות הירוקות בשטחנו, משתדלים להתערב כמה שפחות בשטחים הפתוחים שמהווים בית גידול לאלפי מינים של צמחים ובעלי חיים ודואגים לסביבה אקולוגית וטבע עירוני, כפי שקורה במתחם האגם ובשטחים הפתוחים במערב העיר.

אני מברך על כתיבת האמנה החשובה הזאת, אין לי ספק כי נדע יחד – ראשי הרשויות המקומיות – להמשיך ולשלב זרועות, על מנת לתרום להתמודדות עם משבר האקלים בזירה המקומית והעולמית".

לדברי כרמל שאמה- הכהן, ראש עיריית רמת גן: "רמת-גן מובילה בשמירה על איכות הסביבה. זה בידיים שלנו למען ההווה והעתיד. רמת-גן עומדת בסטנדרטים בינלאומיים הקיימים במדינות מובילות בעולם, למען עתיד ילדנו.

כמו כן, רמת-גן מובילה מגמות של התחדשות עירונית, פיתוח המרחב האורבני וקידום פיתוח בר קיימא, לרווחת התושבים. נמשיך להוביל ולהדגיש את הפן הסביבתי ולהגביר את מגמות החדשנות, שילוב המרחב האורבני בטבע ושימוש אפקטיבי יותר במשאבים הקיימים".

אבי גרובר ראש עיריית רמת השרון אמר: "אני מברך על שיתוף הפעולה האזורי בין ערי מטרופולין גוש דן שמטרתו שימור ופיתוח המערכות האקולוגיות באזורי החיץ בין הערים שלהן גבול משותף.

האזורים הפתוחים שלנו הם בין עתודות הקרקע האחרונות באזור המרכז הנושאות עימן מגוון ביולוגי עשיר ועל כן, חורשת דרזנר ומש 800 צריכים לקבל התייחסות אחרת ממה שהייתה עד כה על מנת שנוכל לקיים תכנון שמתייחס גם לסביבה. אנחנו מנהלים מאבק היום כדי שלא נמצא את עצמנו בעתיד עם תכנון שדורס את ערכי הטבע באזור.

בשנתיים האחרונות אנו עושים הכל בכדי להביא למצב שנוכל לפתח את השטח תוך שמירה על הערכים הסביבתיים שאנו מאמינים בהם אחרי עשרות שנים של הזנחה. רמת השרון נתברכה בערכי טבע ואנו נמשיך להשקיע משאבים בשמירה עליהם לטובת הדורות הבאים".

פסטיבל תרבות עירוני ברחבי שכונת נווה צדק בתל אביב-יפו

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן