48,733 דוחות בגין אי חגירת חגורת בטיחות רשמו שוטרי משטרת ישראל בשנת 2020 וזאת על אף הסגרים ומגפת הקורונה שנכנסה לחיינו, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני המשטרה. בהשוואה לנתוני שנת 2019 מדובר בירידה של כ-7% בלבד במספר הדוחות כאשר באותה שנה נרשמו כ-52 אלף דוחות.
בתל אביב-יפו בשנת 2020 נרשמו 473 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בירידה של 33% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2019 שבמהלכה נרשמו בעיר 710 דוחות. תל אביב היא העיר ה-29 בכמות הדוחות שחולקו בשנת 2020. תל אביב-יפו היא העיר במקום ה-29 (מבין כלל הערים בהן חולקו דוחות) בכמות הדוחות שחולקו בשנת 2020.
מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בשנת 2020 נהרגו 25 בני אדם שלא חגרו חגורת בטיחות/לא השתמשו באמצעי בטיחות. בסך הכל בחמש השנים האחרונות נפגעו למעלה מ-2,500 בני אדם שלא חגרו חגורת בטיחות/לא השתמשו באמצעי בטיחות, מהם 149 נהרגו.
בין השנים 2020 ל-2019 ירדה בכמות הדוחות שרשמה המשטרה למי שנתפס נוסע ללא חגורה בירושלים ב-21%, בתל אביב נרשמה ירידה של 13% ובבאר שבע ירידה של 50% בכמות הדוחות שחולקו שממשיכה את הירידה בעיר גם משנת 2018. בחיפה עלתה כמות הדוחות בין השנים הללו ב-43% ובאשקלון נרשמה עליה של 7% בדוחות בגין אי חגירת חגורת בטיחות.
לדברי ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "עבור רבים נתפסת חגורת הבטיחות כאביזר בסיסי שבלעדיו לא נוסעים, היא הוכחה כאביזר שבמקרים רבים יכול להיות ההבדל שבין חיים למוות ולמרות זאת אנחנו עדים מדי שנה לכך שנוסעים רבים עדיין לא חוגרים בנסיעה, מסכנים את עצמם ואת יתר הנוסעים ברכב.
חסרות בכבישים כ-200 ניידות תנועה ובהיעדר נראות משטרתית מספקת בכבישים, אין מספיק אכיפה והסיכון לנוסעים הוא רב. הוספת ניידות משטרה לכבישים תסייע בהרתעת נהגים שלא חוגרים חגורת בטיחות, או מסיעים נוסעים כשאינם חגורים.
אם תהיה אכיפה אינטנסיבית ונראות משטרתית גבוהה בכבישים ניתן יהיה לצמצם את התופעה, למנוע מאנשים לנסוע לא חגורים ולצמצם את מספר הנפגעים".
תגובה אחת